Diskuzní fórum:Letecká doprava, zajímavosti a odborné rozbory nehod - www.aerotransport.cz
Diskuzní fórum
Provozovatel stránek neodpovídá za obsah uveřejněných příspěvků. Vyzýváme tímto všechny uživatele fóra, aby své příspěvky situovali k určitému tématu a vyhýbali se především rasovým a etnickým urážkám, dále nehodnotili vyznání víry a své komentáře koncipovali v rámcích slušného vyjadřování. Zároveň diskusní fórum neslouží k šíření pomluv, které mají osobní ráz a zjevně nesouvisejí s tématem stránek. Za pochopení a dodržování pravidel vám děkuje redakce. Nevhodné příspěvky mohou být odstraněny administrátory.
3. prosince 2011 v 13:15
gema
Já to myslel jako systém, ne že levé a pravé

2. prosince 2011 v 16:55
Michal
Pár jich tam je...
2. prosince 2011 v 03:03
Admin
Celkem 2

1. prosince 2011 v 21:09
gema
křidélka, ono je jich na letadle několik? no tak
Za provedení a průběh letu má odpovědnost kapitán letadla, který zrovna služebně tuto činnost vykonává viz L2 pravidla létání.
1. prosince 2011 v 04:18
Michal
1) Spíš bych řekl, že jeden kašlal na doržování postupů pro vzlet a celkovou předletovou přípravu, což se druhému nelíbilo.
2) K vibracím došlo okolo 190 km/h (zvedání příďového podvozku). Vypočítané vzletové rychlosti 200 km/h bylo dosaženo během cca 3 sekund. Letoun se ale nezvedá ani na prahu dráhy na cca 230-250km/h. Za 190 km/h již příďák neměl mít žádný vliv na vzlet. Navíc ona brzdná síla začala působit již při 160km/h.
3) Tak, tak...
4) Já také ne. Jaká křidélka máš na mysli?
5) Tedy pokud pozemní inženýr (nikoliv palubní pro let) byl A.Sizov, potom by byla odpovědnost na něm. Jen do něj - ten ještě žije...

1. prosince 2011 v 00:17
gema

A co? I když budu brát fakt, že "nezávislá komise" tvoří bludy, tak musím uvést, že blud vytvořil i mnou obhajovaný MAK, kterého závěrečná zpráva je vytvořena tak, že nahrává spekulacím. Nikdy se nevzdám názoru, že:
1, Jeden pilot čehý, druhý hot - nevyvratitelný blábol "expertů" i včetně toho "experta z našeho slavného trafikového úřadu.
2, vibrace předního kola - letadlo je poháněno motory nikoli náhonem na kolech, tudíž možná by se dalo polemizovat třeba o ruplé pneumatice, avšak nevěřím, že by proti síle měla nějaký vliv.
3, v případě technické závady jak tvrdí tihle zoufalci, spadlo celkem 9 letadel jak 42 nikoli jen v rusku a z jiných příčin než z klonění při startu.
4, dle grafu z blackboxu letoun ještě na dráze dosáhl předepsanou rychlost pro vzlet a v konfiguraci pro vzlet danou. Nechápu, jestli nekdo viděl vysunutí křidélek na tom omšelém záznamu, já ne.
5, Vždycky se hází vina na mrtvoly, ale v tomhle případě se kloním k přetížení letounu a fatálnímu selhání letištní kontroly nad rozdělením těžiště u mašinky.
hawk skončil jsem

30. listopadu 2011 v 19:39
Admin
... bylo tam toho více, ale neshledávám nutným vše zde uvádět. Samotný nesmysl je už zveřejněná zpráva, kde je několik technických chyb. Nejvážnější je chyba o klapkách. Klapky, tedy vztlakové klapky, slouží k udržení potřebné vztlakové síly k letu při nízké rychlosti. Používají se při startu a při přistání. Vysouvají se zcela synchronně a na zatáčení letadla nemají žádný vliv. Náklon a zatáčení letadla obstarávají křidélka, která jsou taktéž umístěna na křídlech letadla. Pro náklon okolo podélné osy a dosažení následného zatáčení doprava, se křidélko na pravém křídle vychýlí nahoru a na levém křídle dolů. Tím dojde k náklonu okolo podélné osy letadla a následnému zatáčení, které se ještě koriguje ocasním směrovým kormidlem a výškovkami.
Celá záležitost mi přijde jako sprostý hyenismus a přiživování se na smutku pozůstalých ze strany "nezávislé vyšetřovací komise". Jediná NEZÁVISLÁ VYŠETŘOVACÍ KOMISE je MAK (IAC) i vzhledem k faktu, že byla tvořena mezinárodním týmem odborníků, včetně zastoupení českých expertů. Více o této katastrofě v sekci Aktuality - je tam prakticky vše od začátku vyšetřování, až do ukončení.
Nyní se na tomto neštěstí přiživí nejen pochybná komise, ale protože pozůstalí chtějí ve vyšetřování pokračovat a případně podat žalobu, tak si na své přijdou i právníci a soudci. Samozřejmě vše zaplatí zoufalí pozůstalí, kteří se nechtějí smířit se smutným faktem.
Vzhledem k tomu, že toto považuji pouze za bulvární záležitost, nebudu to v sekci Aktuality publikovat, jak jsem včera slíbil.
30. listopadu 2011 v 19:22
Admin
Včera se na internetu objevila následující zpráva:
Letadlo s hokejisty neposlali k zemi piloti, ale technika, tvrdí nezávislí experti.
Nezávislé vyšetřování zářijové havárie Jaku 42, při němž zahynul hokejovým tým Jaroslavle, dopělo k závěru, že na vině nebyla chyba pilotů, ale technické problémy a problematická konstrukce stroje. Napsal to v úterý list Izvestija s tím, že o nezávislé vyšetřování požádali pozůstalí pilotů a příbuzní hokejistů.
Včera 6:56 - Moskva
(Aktualizováno: Včera 8:13 )
Na žádost pozůstalých piloti Vladimir Gerasimov a Alexandr Akimenkov spolu s expertem na nehody Valentinem Dudinem, který v Rusku zkoumal šedesátku leteckých havárií, provedli vlastní analýzu pádu. Soustředili se na sporné momenty, které oficiální zpráva Mezistátního leteckého výboru (MAK) neosvětlila.
Především se zaměřili na fakt, že stroj se hned po startu naklonil na levou stranu, i když klapky byly vychýleny na zatáčku doprava. To se podle Gerasimova nestalo poprvé: "U letounu Jak-42 je evidováno šest podobných případů, kdy se letadlo po startu začalo spontánně a nezvládnutelně naklánět na stranu a narazilo do země poté, co se jí dotklo jedním z křídel," tvrdí trojice.
Také uvádí fakt, že stroj byl ve vzduchu jen dvě až tři sekundy a propadl se, jako by byl přetažen a ztrácel vztlak, i když klapky nebyly nastaveny na nejprudší stoupání, ale vychýleny jen na 13 stupňů.
Podle Gerasimova je jedním z klíčových faktorů náhodné snížení tahu motorů stroje. Oficiální vyšetřování sice uvedlo, že motory letounu byly nakrátko přepnuty do režimu malého tahu, ale nevyšetřilo proč. MAK jen předpokládal, že se tak rozhodl učinit sám palubní mechanik, když měl dojem, že se piloti rozhodli přerušit pokus o start. "Příčinná souvislost mezi snížením tahu a nehodou nebyla vyšetřena, ačkoliv tento faktor také mohl ovlivnit počínání pilotů," tvrdí Gerasimov.
Původně se snížení tahu připisovalo nekvalitnímu palivu, to se však nepotvrdilo.
Nezávislí vyšetřovatelé nepo
21. listopadu 2011 v 01:16
gema
Co je lepší nebo ne, nemohu posoudit, každopádně do krizové situace se může dostat jakékoli letadlo bez ohledu na systém varování či možnosti zásahů pilota a hw řešení.
18. listopadu 2011 v 18:04
Michal
Osobně jsem víc fanda Boeingu. A to z prostého důvodu. Airbus vsází na spolehlivost techniky a počítačů na úkor rozhodnutí posádky. To znamená, že ovládání je sice lehčí, ale pokud dojde ke krizové situaci (například hora před tebou), nedovolí překročit maximální únosnou mez a do té hory se narve. Boeing sází na kvalitní ergonometrii ovládání a bezvadnou vizualizaci. Pokud je překročena únosná hranice, začne křičet. A protože tam jsou většinou 2, tak si toho alespoň jeden všimne. Boeing vsází na lidský faktor - a tak to má být. Kapitán zodpovídá za letadlo a ne počítač, jak je tomu u Airbusu. Pokud je ta samá situace u letadla Boeing, pilot má možnost risknout přetížení letadla, aby tu horu přeletěl. Buď to vyjde, nebo ne a rozlomí se kvůli nadměrným působícím silám. Ale každopádně má větší šanci na přežití, než Airbus. A u Airbusu nemluvím o autopilotu - manuální ovládání je kontrolováno několika (minimálně 8 na sobě nezávislými počítači od různých firem), které nedovolí letadlu dostat se do režimu STALL. A to je chyba. Rozhodnout má člověk...

18. listopadu 2011 v 02:37
gema
Alespoň je vidět

17. listopadu 2011 v 20:54
Michal
Pro všechny piloty a lidi, co létají, je do oddílu Spřátelené stránky přidán jeden velmi užitečný a věřím, že i důležitý odkaz. Vy, co nelétáte, tak se můžete lecčemu přiučit a pokud se chystáte létat, potom budete připraveni. Letu zdar!
17. listopadu 2011 v 20:44
Admin
Pokud si chcete zlepšit náladu, navštivte sekci "Pro dobrou náladu" a garantuji, že ikdyž máte sebehorší rozpoložení, to malé děcko Vás vždy dostane... ;)
17. listopadu 2011 v 09:54
Michal
No je takovej moc oranžovej :)
Ale jo - pěkný éro. Vsadíme se, že verzi 900 udělaj přes polovinu, aby konkurovali Airbusu?

17. listopadu 2011 v 02:31
gema
Diky ale ten dopravní je hezci

17. listopadu 2011 v 00:28
Michal
Jinak dnes jsou přidány další díly v sekci Videoarchiv šetření leteckých nehod...
17. listopadu 2011 v 00:27
Michal
Tak alespoň pro začátek jedna fotka pro Tebe...
16. listopadu 2011 v 18:27
gema
Jak nemám 747 rád, tak tahle verze je nejkrásnější
16. listopadu 2011 v 17:16
Admin
To máš pravdu. Přijde mi to, že se jim to nějak šouplo - prostě jednu katastrofu vyřadili a zapomněli vymazat i datum. Naštěstí zatím nic nepadá, tak připravuji slíbený článek o novém 747-800 Cargo. Čekám na video a fotodokumentaci přímo od kapitána tohoto stroje. Jednu fotku už mám a je na co se těšit. Teď ale někde lítá, tak musím počkat, až se objeví va skype.
16. listopadu 2011 v 17:13
gema
Ty stránky byli už od začátku sám chaos. Nejednotné formáty dokumentace a rozpisy vyšetřování jsou v něktrých věcech rozporné. Zase na obhajobu, velká zem moc problémů. Kdo ví jak by to vypadalo při nehodách tohoto rozsahu u nás
