Diskuzní fórum:Letecká doprava, zajímavosti a odborné rozbory nehod - www.aerotransport.cz
Diskuzní fórum
Provozovatel stránek neodpovídá za obsah uveřejněných příspěvků. Vyzýváme tímto všechny uživatele fóra, aby své příspěvky situovali k určitému tématu a vyhýbali se především rasovým a etnickým urážkám, dále nehodnotili vyznání víry a své komentáře koncipovali v rámcích slušného vyjadřování. Zároveň diskusní fórum neslouží k šíření pomluv, které mají osobní ráz a zjevně nesouvisejí s tématem stránek. Za pochopení a dodržování pravidel vám děkuje redakce. Nevhodné příspěvky mohou být odstraněny administrátory.
26. října 2011 v 04:49
Michal
Informace jsou od hlavního technika letiště Praha Ruzyně LKPR, stíhacího pilota, který mi byl při výcviku instruktorem a mnou několikanásobně opakovanými pokusy řídit trimem JAK-42 ve Flight Simulatoru X. Mám k dispozici prý opravdu věrně dynamickou verzi letounu, nyní již se všemi ovládacími prvky v ruštině. Vzlet je lehký, horší je přistání trimováním, konkrétně správné podrovnání. Ale dá se...
26. října 2011 v 04:46
Michal
gema:
JAK-42 se za normálních podmínek skutečně při trimu 7,8 sám vznese při rychlosti cca 210 km/h. Pak je třeba trim upravit na menší náklon. Tento letoun má trim až do 12 stupňů. To je již přehnané a v praxi se toto nastavení nepoužívá. Pokud jsou tedy klapky na +20 stupňů a trim na cca 8, potom by měl vzlétnout sám. To potvrzuje Tvou teorii o přetížení, pokud k sobě ještě táhli knipl nad 10 stupňů. V případě, že by bylo poškozeno ovládání vertikálu kniplem, byla možnost řídit letadlo trimováním. MAK sdělil v posledním prohlášení, že má záznam konverzace mezi piloty. Ten se neoficiálně oběvil na internetu a někde v Aktualitách níže je zveřejněn. Mohlo se stát i to, že ve chvíli, kdy se měl příďový podvozek odlepit a neodlepil se, jeden z pilotů dupnul na brzdy - viz jejich komunikace. Po odlepení se dostali letoun do STALLu a navíc škrtli o anténu a ta nebyla žádný drobek, pro Jáček. Toť pouze má teorie a nikomu ji nevnucuji.
24. října 2011 v 19:38
Admin Michal
Je zvláštní, že jednou napíší, že nebyly patrné žádné stopy po brzdění. Článek ale zmizí a objeví se nový, kde při rychlosti 160km/h nejspíš pilot při ovládání směru rozjezdu sešlápl právě brzdový pedál a to způsobilo nejen tragické zpomalení, ale zároveň byly nalezeny jasné stopy na vzletovo-rozjezdové ploše. Z palubního inženýra je rázem pozemní inženýr s náplastí na puse. Vot glasnosť...
Trimem se ovládá právě nastavení ocasních ploch a to celých. Křidélka pro ovládání úhlu náběhu jsou malé na konci těchto ploch. Proto pokud se vytočí naplno (celé plochy jsou předkem dolů), dojde ke vzletu i bez přitažení kniplu. Ale netrvám na tom. Jak říkám, čekám na závěr MAK, nicméně asi máš pravdu, že skutečnost se nikdy nedozvíme.
24. října 2011 v 18:13
gema
Spřažení je právě z důvodu zvětšení nosné plochy letounu při malých rychlostech, zároveň i proto, aby se letadlo neocitlo v té situaci jako v praze tu 154. Info z knížky nehody dopravních letadel v československu tom 4. Pokud totiž bude každou jednu část bude vždy risk katastrofy. Stále a jakkoli mi bude kdokoli tvrdit opak, tvrdím, že stabilizátor utrimovat nelze. Proč se sakra pořád držíš toho stabilizátoru. Co se týče klapek u tu 124 a 104 o tom, že by letadlo spadlo kvůli signalizaci klapek, které se tuším ovládali pákou do určité polohy tuším 3 a tam prostě byli. Jediné v čem byl problém, tak u brzdícího štítu který se samovolně vysouval a to bylo u tu 134, který tuto vychytávku zdědil po tu 124 s jinou ale absolutně jinou konfigurací motorů i ocasních ploch.
Brždění při vzletu je holá blbost, podle mě prostě nikdy nepřiznají, že mašinku přetížili, protože ti co za to zodpovídali žijí. Tak je jednodušší udělat blba z pilotů, I při pojíždění by si všimli bržděného kola i třeba kvůli teplotě.
24. října 2011 v 13:45
Admin Michal
Nicméně, jak jsem již řekl - ověřené informace jsou v sekci Aktuality. Zde se můžeme domnívat a dohadovat. Nyní čekám na závěrečné vyjádření MAK.¨
Přeji hezký den.
24. října 2011 v 13:35
Admin Michal
Informace jsou od hlavního technika LKPR.
24. října 2011 v 13:23
Admin Michal
Děkuji za upřesnění.
TU-104 a TU-124 měly skutečně se signalizací nastavení vztlakových klapek problém.
Jak může být stabilizátor (ať vertikální, či horizontální) spřažen s klapkami? Trimem při rychlosti větší, než je vzletová rychlost letounu, lze letoun uvést do stoupání a tím pádem odlepení se od země.
http://www.1tv.ru/news/social/188173 - je tam srovnání normálního vzletu a vzletu RA-42434.
23. října 2011 v 23:55
gema
Tak tohle nevím co jsi zjistil ale konfigurace pro start, byla spávně a potvrzená MAK. Pochybuji, že by poloha stabilizátoru, který má jak kde několik poloh nesouhlasilo s nastavením. Stabilizátor nrlze téměř utrimovat, to je taky takový technický obrat. Už jsme se i shodli, s techniky, že stabilizátor, jakož to i klapky a sloty jsou SPŘAŽENY Tím pádem nemůže dojít technicky ani lidsky k nějaké nesmyslné konfiguraci. Pokud myslíš nehodu letadla aeroflotu, z roku tuším 73 na LKPR tak tam nešlo o poruchu stabilizátoru ale o opačné značení. Rutina spolu s činností dvou posádek byla příčinou fatální nehody přetažením letadla / mimochodem taky trimovali a bylo jim to prt platný. Ve veškerých záznamech jsem nenašel pád Tupolevu 154 z důvodu špatné činnosti stabilizátoru. Bylo by třeba si údaje nejprve ověřit a potom to někam psát. Ta DC 9 skutečně spadla kvůli stabilizátoru, repektive jeho ovládání kdy nebyla výrobcem předepsaná údržba prováděna a společnost měla jistou dobu zákaz. Jestli létá dál nevím.
20. října 2011 v 19:57
Michal
Mimochodem Jak-42D má signalizaci nastavení zádi pouze dle zadaných instrukcí. To znamená, že pilot si může myslet, že vše pracuje správně, ale ve skutečnosti tomu tak neni. Mimochodem i Trim má pouze signalizaci a nikoliv reálnou hodnotu nastavení.
Tak mi řekněte MAK, jak byste se cítili v letadle, kde vše nastavíte tak, jak má být, ale kvůli poruše ovládání vertikálu Vám nezbývá nic jiného, než zkusit trimovat? Proto i těh 400 metrů za dráhou...
20. října 2011 v 19:15
Admin
Netlačte na MAK (IAC) - taky chtěji občas spát. A to, že občas spadne letadlo je normální. Auta mají havárie častěji. Každopádně ale škoda hokejového týmu. Už začínám být k celé záležitosti skeptický. Dle mého názoru šlo o poruchu ovládání letadla - konkrétně o část spojení hydraulického řízení s vrchní ocasní plochou, jak tomu bylo již u TU-154, nebo MD - 81. Pilot je sice člověk a může se splést. Nicméně ne tak, aby se stal sebevrahem. MAK - věřím, že najdete pravdu. Michal
13. října 2011 v 10:56
Admin
Dnes doplňěny čerstvé novinky.
11. října 2011 v 21:08
Admin
Tak už to tam je.
11. října 2011 v 19:23
Admin Michal
11. října 2011 v 07:27
Admin
No tak to jsme se toho zase dozvěděli, že? To se bojej o letadlo, nebo si dělaj srandu - jakoby poprvé letěli Jak-42d? Vzletěli zcela normálně, přistáli a teď to budou rozebírat měsíce. Vzletěli bez brzdné síly. No fajn. Zato, co se vyšetřování týče, tam je brzdná síla opravdu veliká... Tovarishch Medvedev, perestante bit marionetkoi Putina i vipolniaite obeshania svoi !!!
8. října 2011 v 12:33
Admin
Jj - už je to v aktualitách - děkuji ;)
8. října 2011 v 11:02
gema
10. OCT 11 bude rekonstrukce
5. října 2011 v 09:30
Admin Michal
Tak oukej.
Beze jmen a data - přesně toto odpovídají. Nic víc, nic míň:
Вся точно установленная фактическая информация, которая может быть
опубликована в соответствии с Приложением 13 ИКАО, по мере ее получения,
публикуется на нашем сайте в Интернет. Следите за нашими пресс-релизами.
Takže, jak říkáš, držme se MAK.RU a raději travme volný čas na louce u přistávacích ploch, nebo létejme. Hlavně, ať se letadla drží ve vzduchu tak, jak mají, ať je tolik šťastných přistání, kolik je i úspěšných startů. Především pro všechny kolegy piloty: Nechci dělat machra, ani sám to nemám rád, když se o to někdo snaží. Nicméně NÁLETEM HODIN SE FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI LETADLA NEMĚNÍ !!! Mějte to vždy na paměti. A já rád budu psát o letectví pouze v pozitivech. A sám si taky občas skočím ;) Letu zdar!
5. října 2011 v 08:46
Admin Michal
Tak to se asi všichni načekáme, dle odpovědi pana X z MAK...
5. října 2011 v 08:09
gema
díky za nabídku, ale já si po těch martiriích stejně raději počkám na závěr vyšetřování
5. října 2011 v 03:34
Admin Michal
Nepiš mejl do fóra, ale v sekci Kontakt. Ta je nasměrována na můj e-mail. Předem ale řeknu, že slovíčkařej.